The fifth international theological symposium in Balamand continued in its second day with a decent attendance and strong discussions that added to the conference its aimed flavor. The second day started with a special presentation by Metropolitan Paul of Aleppo concerning the common methods of exegesis between St. John Chrysostom and Isaac the Syrian. His eminence clarified that the method of these two fathers is based on the existence of three levels of interpretation: the Physical level, the logical one and the spiritual level. The reader of the scripture has to try to move from a level to another until reaching the highest one, which is the spiritual level. The lecturers continued their speeches on St. John Chrysostom when Fr. Michel Najm presented the exegetical qualities of Chrysostom based on his interpretation of the Gospel of John. Fr. Michel’s presentation attracted the participators through its language and content.
In the second session, Professor Merja Merras of Finland had her conference in which she spoke about the rhetoric and poetic ways of exegesis in the Antiochian school. Before going to lunch break, Fr. Ayyoub Chehwan presented the influences of Antiochian fathers on the Antiochian liturgical heritage calling these fathers “creative liturgical writers” because they worked on a pastoral liturgy that is close to the faithful.
After lunch, Father Naamtallah Khoury gave a lecture about the exegesis method of Theodore of Mopsuestia based on his interpretation to the Gospel of John. He showed how Theodore edited scriptural verbs and expression in order to overcome the biblical contradictions that he faced. As for Bishop John Qawaq, the representative of the Syriac Orthodox Church, he gave an overview of the school of Edessa before moving on to explaining the exegetical method of one of this school’s fathers, St. Ephraim the Syrian.
In the last session, the lecture was for the professor of Old Testament in St. John of Damascus institute of theology, Professor Nicolas Abou Mrad who clarified the exegetical ways of some Antiochian fathers through their interpretation of Genesis 1 & 2.
The conference continues and ends its sessions on Friday February 24th.
مُؤتمر المدارس الأنطاكيّة في يومه الثّاني
أكمل المُؤتمر اللاهوتي الدّولي الخامس في البلمند أعماله في يومه الثّاني بحضورٍ جيّدٍ ونقاشاتٍ حارّةِ أضفت على المُؤتمر نكهته المنشودة. بدأ اليوم الثّاني بعرضٍ مُميّزٍ للميتروبوليت بولس يازجي حول التقاء منهجي التّفسير عند القدّيسين يوحنّا الذهبيّ الفم واسحق السّريانيّ، وقد أوضح سيادته أنّ نهج التّفسير عند القدّيسين المذكورين مبنيٌّ على وجود ثلاث مستوياتٍ للتفسير: التّفسير الجسدانيّ، المنطقيّ العقلانيّ والرّوحانيّ. على قارِئ الكتاب أن يبتغي الإِنتقال من مستوى إِلى آخر حتّى يصل إِلى المستوى الرّوحيّ الأسمى. تابع المحاضرون كلامهم على الذهبيّ الفمّ حين عرض قدس الأب ميشال نجم الميّزات التّفسيرية للذهبي الفم من خلال تفسيره لإِنجيل يوحنّا. وقد نال عرض الأب نجم إِعجاباً كبيراً في بلاغته ومضمونه.
في الجلسة الثّانية قدّمت الأستاذة الفنلنديّة ميرجا ميرّاس Merja Merras مداخلةً تكلّمت فيها على الأسلوب البلاغيّ والشّعريّ لتفسير الكتاب في المدرسة الأنطاكيّة. وقبل استراحة الغداء عرض الأب أيّوب شهوان تأثيرات الاباء الأنطاكيّين على التّقليد الليتورجيّ الأنطاكيّ مسمّياً إِيّاهم "ليتورجيّين خلّاقين" إِذ عملوا على ليتورجيّة رعاِئيّةً قريبةً من الشّعب.
بعد الغداء، حاضر الأب نعمة الله خوري وفكّك ميّزات التّفسير الكتابي التي لثيودوروس المبسوستيّ من خلال تفسيره لإِنجيل يوحنّا، وأظهر الأساليب التّوفيقيّة التي استخدمها المبسوستيّ من خلال تغيير صيغ الأفعال والعبارات الكتابيّة مبتغياً بذلك حلّ التّناقضات الكتابيّة التي واجهته. أمّا المطران جان قاواق، مُمثّل الكنيسة السّريانيّة الأرثوذكسيّة، فقدّم لنا لمحةً عن مدرسة الرّها التّفسيريّة قبل أن ينتقل إِلى شرح نهج أبرز أعلامها، القدّيس افرام السّريانيّ.
وفي الجلسة الأخيرة، كان العرض لأستاذ الكتاب المقدّس في معهد القدّيس يوحنّا الدّمشقيّ، الدّكتور نقولا أبو مراد الذي أوضح الميّزات التّفسيريّة لبعض الاباء الأنطاكيّين من خلال تفسيرهم للإِصحاحين الأوّل والثّاني من سفر التّكوين.
نذّكر أنّ المُؤتمر يختم أعماله يوم الجمعة الواقع في ٢٤ شباط.
For more information about the conference - Click Here