With the blessing of his Beatitude, Patriarch Ignatius IV of Antioch and his Eminence bishop Ghattas Hazim, the fifth international symposium in St. John of Damascus Institute of Theology was opened under the title “Exegesis and Theology in the Antiochian Schools of Antioch, Edessa and Nisibis”. After the opening prayer, his eminence bishop Ghattas Hazim started the symposium with a word in which he reminded us about the speech of his beatitude in the opening of the theological institute in 1970 when he said that the institute is a reopening of the Antiochian schools that disappeared for a period of time in history. After reading his beatitude’s letter addressed to the symposium in which he focused on the importance of the subject, the lecturers started their interventions.
First, Metropolitan Basil of Akkar presented a unique historical presentation about the Antiochian Schools and stressed on the fact that Diodore of Tarsus is not the founder of the Antiochian school which goes back to an older date, to the priest Melchion. He then talked about the schools of Edessa and Nisibis that were unique in their model of combining academics with life experience, this model that is adopted in Balamand today. In the next lecture, Fr. Paul Feghali presented the contributions of St. John Chrysostom and then continued speaking about the transition from Greek to Syriac through translations and writings in Antioch.
Dr. Daniel Ayuch, professor of the New Testament in Balamand, presented an analysis of the hermeneutics of Diodore of Tarsus through the latter’s interpretation of the Book of Psalms. Ayuch believed that Diodore, regardless of his several mistakes, used a specified methodology which is the historical literal way that imprinted Antiochian Exegesis later.
Going back to St. John Chrysostom, and particularly to his most precious work i.e. his interpretation of the Epistle to the Romans, Fr. Demetrius Bathrellos and Archimandrite Jack Khalil spoke about Chrysostom’s view to the principle of justification through faith. Fr. Jack discussed the possible interpretations of the expression “righteousness of God” which is found in several occasions in the mentioned epistle.
In the last part of the first day, Professor Fr. Charbel Joumhouri from the Holy Spirit University in Kaslik discussed the expression of St. Ephraim the Syrian “the hidden God and the revealed God”. He stressed on the fact that the Syrian used the unique poetic genre to defend against the Arian heresy. In the final intervention, Karl Pinggera spoke about the two schools of Antioch and Alexandria and concluded through exegetical examples that the Antiochian literal way is not always the closest to historical facts while the allegoric Alexandrian approach could be, in some occasions, closer to the scientific truth.
افتتاح المُؤتمر الدّولي الخامس في البلمند
برعاية صاحب الغبطة إغناطيوس الرّابع هزيم وبركة صاحب السّيادة الأسقف غطّاس هزيم، افتُتِحَ المُؤتمر الدّولي الخامس في معهد القدّيس يوحنّا الدّمشقيّ اللاهوتي في البلمند تحت عنوان "النّهج التّفسيريّ واللاهوتيّ في المدارس الأنطاكية: أنطاكية، الرها ونصيبين". بعد الصّلاة افتتح صاحب السّيادة الأسقف غطّاس هزيم المُؤتمر بكلمةٍ ذكّرنها فيها بكلمات صاحب الغبطة في افتتاح المعهد اللاهوتي عام ١٩٧٠ عن أنّ المعهد هو عودةٌ للمدارس الأنطاكيّة التي اختفت في فترةٍ من التّاريخ. وبعد قراءة نصّ الرّسالة التي توجّه بها صاحب الغبطة إِلى المُؤتمرين مسلّطاً الضّوء فيها على أهميّة الموضوع المتداول في المُؤتمر، انطلق المحاضرون في مداخلاتهم.
عرض أولاً الميتروبوليت باسيليوس منصور لمحةً تاريخيّةً فريدةً عن المدارس الأنطاكيّة، وشدّد على أنّ نسبة تأسيس المدرسة الأنطاكية إِلى ديودوروس الطّرسوسيّ هو أمرٌ غير دقيق لأنّ التّأسيس يعود إِلى تاريخٍ أقدم، إِلى الكاهن ملكيون. وقد تكلّم أيضاً على مدرسة الرّها ونصيبين اللتين تميّزتا بنهج العلم والحياة المتوازيين، هذا النّهج الذي تحمله البلمند في يومنا. في المحاضرة التّالية عرض الأب بولس الفغالي آثار القدّيس يوحنّا الذهبيّ الفم قبل الكلام على الإِنتقال من اليونانيّة إِلى السّريانيّة من خلال التّرجمة والكتابة في أنطاكية.
أمّا الدّكتور دانيال عيّوش، أستاذ العهد الجديد في البلمند، فقدّم تحليلاً لفسارة ديودوروس الطّرسوسيّ من خلال تفسيره لكتاب المزامير، وقد رأى عيّوش أنّ الطّرسوسيّ، على الرّغم من أخطاءٍ عدّة، اعتمد منهجاً في تفسيره، ألا وهو المنهج التّاريخيّ الحرفيّ الذي طبع التّفسير الأنطاكيّ في ما بعد.
وفي عودةٍ إِلى الذهبيّ الفمّ، وتحديداً إِلى عمله الأثمن أي تفسيره لرسالة القدّيس بولس إِلى أهل رومية، تكلّم الأب ديميتريوس باثريلوس وقدس الأرشمندريت الدّكتور يعقوب خليل عن مفهوم الذهبيّ الفمّ للتّبرير بالإِيمان. وقد استفاض الأب يعقوب في إِعطاء التّفاسير المُمكنة المتنوّعة لعبارة "برّ الله" الواردة في أكثر من مناسبةٍ في الرّسالة المذكورة.
وفي القسم الأخير من اليوم الأوّل، تكّلم الأب د. شربل جمهوري من جامعة الرّوح القدس الكسليك على عبارة "الإِله الخفيّ، الإِله المعلن" عند القدّيس افرام السّريانيّ وشدّد على استخدام السّريانيّ لأسلوب الشّعر الفريد للرّد على الآريوسيّة. وفي المداخلة الأخيرة تكلّم كارل بينغيرا (Karl Pinggera) على المدرستين الأنطاكيّة والاسكندريّة مستنتجاً من خلال أمثلةٍ تفسيريّةٍ أنّ النّهج الأنطاكيّ الحرفيّ لا يكون داِئماً قريباً من الوقاِئع التّاريخيّة في حين أنّ المقاربة التّأويليّة الإِسكندريّة قد تكون في تأويلها، في بعض المناسبات، أقرب إِلى الحقيقة العلميّة.
For more information about the conference - Click Here